Her er nogle stumper teori og metode, som måske engang bliver til en bog. Lige nu er det på telegramform. Hvis du synes, det ser spændende ud, men savner den mellemliggende tekst for at forstå det, så send mig en e-mail.
1. World wide web - nettets natur
1.1. Metaforer - www er et nyt medie, hvilke kendte medier ligner det?
Markedsplads, Læsesal, Banegårdshal, Tryksag, Reklame-tv
1.2. Topologi - hvordan hænger www sammen?
1.3. Brugeradfærd - hvad gør de, når de ser dine sider?
Brugerkontrol, Surfing, Skimming, Dialog, Lokkemad, Opdatering, Info frem for køb
1.4. "Ny økonomi" - populære misforståelser omkring nettet.
Lokkemad, Driftskvalitet
2. Dit website - metoder og principper
2.1. Website analyse
Klasser giver struktur på siderne
Hændelser giver anledning til opdatering
Vigtig information på hjemmesiden, Aktør analyse
2.2. Website design
Relevant indhold af høj kvalitet, Det vigtigste først,
Let og hurtigt at bruge, Stilarter og metaforer
Krav til layout, Ligesom de andre
2.3. Webside design
Ærligt sprog, Kort og kontant tekst, Skim-hjælp, Hjemmesiden
2.4. Website programmering
Rør ikke html, Hold standarderne, Undgå gif-tekster
2.5. Organisering af web-arbejde
Net-centreret firmakultur, Flittig opdatering, Driftskvalitet
3. Litteratur
(efter hver titel er der links til de sider, hvor bogen er omtalt)
- Tim Berners-Lee, "Weaving the Web" (Texere, London, 2000, ISBN 1-58799-018-0) 17, 18
- Rick Levine m.fl.: "The Cluetrain Manifesto" (FT.com, 2000, ISBN 0-273-65023-8) 5, 6
- Carsten Lynge: "Lær at skrive bedre reklametekster" (Forlaget Grafisk Litteratur, 1989, ISBN 87-88263-18-5) 9
- Lars Mathiassen m.fl.: "Objektorienteret Analyse & Design" (Forlaget Marko, 2001, ISBN 87-7751-153-0) 10, 11, 12
- Jakob Nielsen: "Designing Web Usability" (New Riders, 2000, ISBN 1-56205-810-X) 3, 4
- Jakob Nielsen & Marie Tahir: "Homepage Usability - 50 Websites Deconstructed" (New Riders, 2002, ISBN 0-7357-1102-X) 19, 20
- David Siegel: "Creating Killer Web Sites" (Hayden Books, 1997. ISBN 1-56830-433-1) 1, 2
|