Forside > Ressourcer > Web-kommentar > Use cases & Web design
Identificer aktører og brugsmønstre

Når man analyserer web-sider er det vigtigt at identificere aktører og brugsmønstre. Teorien herom findes på en tidligere side i denne serie. I Objektorienteret Analyse og Design er der en grundig beskrivelse af brugsmønstre og aktører.

Her kommer et eksempel på analyse af aktører og brugsmønstre. Eksemplet drejer sig om "katteri Buen" - vores hobby-opdræt af norske skovkatte.

Aktører

Primært brugsmønster (formål)

Førstegangskøber "Har de en killing, som jeg vil se nærmere på?"
Bekendt "Hvordan går det?"
Anden opdrætter "Hvem er de egentlig? Hvilke katte har de?
Hvilke holdninger?"
Anden opdrætter,
som måske vil købe
"Har de en killing, som jeg vil se nærmere på?"
Tilfældig katteinteresseret "Har de nogle underholdende billeder og historier?"

Tabellen viser de vigtigste aktører og deres primære brugsmønster.
Brugsmønsteret er her kun beskrevet ved formålet.
Vi kan senere se på, hvordan vi kan beskrive det detaljeret, klik for klik.

Allerede nu er det tydeligt, at vi står over for en væsentlig design beslutning.
Vi må prioritere. Hvilke brugsmønstre skal være lette at udføre?

Prioriter brugsmønstre

Prioritering:
Købere og andre opdrættere er vigtigst.
Bekendte og tilfældige må nøjes med det, de kan opnå, når web siten er indrettet til de andre.

Design beslutninger:
Meget vigtig information på selve hjemmesiden. Især aktuelt billede af killinger til salg.

Vigtig information kun et klik borte. Især information om de enkelte katte og killinger.

Bemærk:
Feedback fra aktører og brugsstatistik viser, at mange aktører har svært ved at finde oplysinger, som ikke er direkte tilgængelige, men kræver lidt bladren frem og tilbage.

F.eks. spørger de til et kulds stamtavle, når den ikke er der direkte. Selv om informationen er til stede i form af links til forældrenes sider, hvorfra der er links til forældrenes stamtavler.