Forside > Ressourcer > Web-kommentar > Hændelser og web design
Analyse af hændelser og web design

Hændelser beskriver dynamik

Hændelser spiller en central rolle i moderne analyse.
Hændelser bruges til at beskrive adfærd i et systems omgivelser.
Formålet med at beskrive hændelser er at formulere krav til systemet.
Disse krav går ud på, at systemet skal kunne registrere, kontrollere, HUSKE og gengive information om hændelserne.

Hændelser er væsentlige begivenheder i problemområdet

Når vi beskriver hændelser, udvælger vi, hvad der er væsentlige begivenheder i systemets omgivelser.
Dvs. at de er så væsentlige begivenheder, at systemet skal registrere dem.
Vi frasorterer

  • hændelser, der er irrelevante for systemet,
  • og hændelser, der ikke ligger i problemområdet; men i anvendelsesområdet.

Eksempler på hændelser i anvendelsesområdet er, at brugeren flytter musen, eller at brugeren laver en udskrift.
Ingen af delene ønsker vi, at systemet skal huske.
I Objektorienteret Analyse og Design er der en grundig diskussion af distinktionen mellem problemområde og anvendelsesområde.

Hvad betyder hændelser for web-design?

Hændelser giver lige præcis anledning til opdateringer!
Og det er vigtigere i web-design end i traditionel systemudvikling.
Pga. nettets karakter af delvist underholdningsmedie er vi interesseret i at generere trafik.
Og hvordan får vi brugerne til at komme igen, og til at lave bogmærker til vores sider; i stedet for blot at tage et print en gang for alle?
Svaret er opdateringer. Som jo er "o"-et i Jakobs Nielsens "Home Run".