Om Jakob Nielsen: "Designing Web Usability"

New Riders, 2000. ISBN 1-56205-810-X.

Jakob slutter bogen med at opstille nogle krav, der kan øge et websites popularitet:

  1. High-quality content
  2. Often updated
  3. Minimal download time
  4. Ease of use
  5. Relevant to users' needs
  6. Unique to the online medium
  7. Net-centric corporate culture

Hermed lykkes det Jakob at frembringe akronymet HOME RUN. Desværre ved brug af tillægsord, så det er svært at huske. (Hvad var det nu, der skulle være "high" hhv. "minimal"?)

De 7 krav er på den ene side væsentlige, på den anden side temmelig sammenrodede.

1 og 5. Indhold.

Ja da, selvfølgelig skal indholdet være godt. Men hvordan afgør vi, hvad der er godt?

Nogle gange er det nemt nok: Forkerte/forældede oplysninger er dårligt indhold. Muligheden for at få flere konkrete detaljer er bedre end kun at få oversigtsinformation.

Men hvad med det indhold, der mangler? Og det indhold, der er overflødigt? - Mangler/overflødigt i forhold til hvem?

Grundlæggende kan kvalitet ikke defineres absolut, men må relateres til et bestemt behov. Jakob har således ret (nærmest per definition) i punkt 5. Men punkt 1 kan faktisk afledes heraf og kunne derfor udelades.

6. Respektér mediet.

Det er klart, at man ikke bare kan genbruge sine tryksager på nettet; men velovervejet genbrug er nu meget effektivt. Så ordet "unikt" er en overdrivelse, "passe til mediet" er mere rimeligt.

7. Net-centreret firmakultur.

En god website kræver ressourcer og organisation. I særdeleshed når der er et stærkt krav om opdatering (punkt 2). Men Jakob overdriver, når han kræver, at hele firmaet skal give nettet første prioritet, for at websitet kan fungere. Jeg har set sløve organisationer med flotte websites takket være enkelte isolerede, men ihærdige nørder.

Andreas Munk-Madsen, 11. juni 2001

Næste kommentar handler om Jakobs krav 2, 3 og 4. Den kommer 25. juni.


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design