Levine m.fl.: "The Cluetrain Manifesto"
FT.com, 2000. ISBN 0-273-65023-8.
Bogen giver den hidtil bedste metafor for nettet:
- Nettet er en markedsplads.
- Et marked bestÂr af samtaler.
Metaforen inspirerer til nogle vigtige retningslinier for web
design:
- Dine sider er lige s tilgÊngelige som Microsofts. Et
klik og brugeren er inde. Men et klik
mere og brugeren er ude igen.
AltsÂ: Folk bevÊger sig. De gÂr rundt pÂ
markedspladsen. Det gÊlder om at fastholde de rigtige
brugere.
- Brug et Êrligt og direkte sprog. Glittede brochurer og
reklamefloskler er bare i vejen for brugerne. De vil have
svar p deres sp¯rgsmÂl. Men af og
til vil de gerne h¯re en historie, som fortÊller dem
noget nyt. De er p nettet, fordi de s¯ger noget
specielt. MÂske ved de ikke endnu, hvad det er.
- Samtaler betyder to-vejs kommunikation. Det er fint, nÂr
brugerne sender e-mails, fordi de har lÊst vores sider.
Og nu vil de vide mere.
Debatfora har et stort publikum. De er gode, nÂr man vil
ind og blande sig i debatten. Men debatten
kan nemt blive afsporet. Lige som p markedspladsen kan
man ikke styre, hvem der blander sig i debatten.
- Samtaler kan faktisk ogs betyde brugerstyring.
Hypertekst og s¯gemuligheder g¯r det i princippet
muligt for brugeren selv at styre samtalen. Det svarer
til, at vi har stillet den ideelle rÂdgiver/sÊlger ud
p markedspladsen, og at vedkommende svarer p lige
netop det, som brugeren sp¯rger om.
Men brugere har vidt forskellig navigeringsevne.
De avancerede og udholdende brugere skal nok finde det,
de s¯ger.
Problemet er de rÂdvilde brugere, som ikke rigtigt ved,
hvad de s¯ger, og som ikke rigtigt ved, om de er kommet
det rigtige sted hen. Den levende sÊlger p den rigtige
markedsplads vil opdage disse personer og tilbyde
information, der med stor sandsynlighed kan vÊre
relevant: "Kender du den nye .... ? MÂ jeg vise
dig, hvordan den bruges?
AltsÂ: Vi kan ikke bare sortere varerne alfabetisk og
stole pÂ, at brugerne selv finder ud af resten. Top-ti
produkterne skal frem i udstillingsvinduet.
Andreas Munk-Madsen, 23. juli 2001
Tilbage til Metodicas hjemmeside
-> Web-design