Levine m.fl.: "The Cluetrain Manifesto"

FT.com, 2000. ISBN 0-273-65023-8.

Bogen giver den hidtil bedste metafor for nettet:

Metaforen inspirerer til nogle vigtige retningslinier for web design:

  1. Dine sider er lige s tilgÊngelige som Microsofts. Et klik og brugeren er inde. Men et klik mere og brugeren er ude igen.

    AltsÂ: Folk bevÊger sig. De gÂr rundt p markedspladsen. Det gÊlder om at fastholde de rigtige brugere.
  2. Brug et Êrligt og direkte sprog. Glittede brochurer og reklamefloskler er bare i vejen for brugerne. De vil have svar p deres sp¯rgsmÂl. Men af og til vil de gerne h¯re en historie, som fortÊller dem noget nyt. De er p nettet, fordi de s¯ger noget specielt. MÂske ved de ikke endnu, hvad det er.
  3. Samtaler betyder to-vejs kommunikation. Det er fint, nÂr brugerne sender e-mails, fordi de har lÊst vores sider. Og nu vil de vide mere.

    Debatfora har et stort publikum. De er gode, nÂr man vil ind og blande sig i debatten. Men debatten kan nemt blive afsporet. Lige som p markedspladsen kan man ikke styre, hvem der blander sig i debatten.
  4. Samtaler kan faktisk ogs betyde brugerstyring. Hypertekst og s¯gemuligheder g¯r det i princippet muligt for brugeren selv at styre samtalen. Det svarer til, at vi har stillet den ideelle rÂdgiver/sÊlger ud p markedspladsen, og at vedkommende svarer p lige netop det, som brugeren sp¯rger om.

    Men
    brugere har vidt forskellig navigeringsevne. De avancerede og udholdende brugere skal nok finde det, de s¯ger.

    Problemet er de rÂdvilde brugere, som ikke rigtigt ved, hvad de s¯ger, og som ikke rigtigt ved, om de er kommet det rigtige sted hen. Den levende sÊlger p den rigtige markedsplads vil opdage disse personer og tilbyde information, der med stor sandsynlighed kan vÊre relevant: "Kender du den nye .... ? M jeg vise dig, hvordan den bruges?

    AltsÂ: Vi kan ikke bare sortere varerne alfabetisk og stole pÂ, at brugerne selv finder ud af resten. Top-ti produkterne skal frem i udstillingsvinduet.

Andreas Munk-Madsen, 23. juli 2001


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design