Levine m.fl.: "The Cluetrain Manifesto"

FT.com, 2000. ISBN 0-273-65023-8.

Bogen giver den hidtil bedste metafor for nettet:

Metaforen inspirerer til nogle vigtige retningslinier for web design:

  1. Dine sider er lige s┬ tilg╩ngelige som Microsofts. Et klik og brugeren er inde. Men et klik mere og brugeren er ude igen.

    Alts┬: Folk bev╩ger sig. De g┬r rundt p┬ markedspladsen. Det g╩lder om at fastholde de rigtige brugere.
  2. Brug et ╩rligt og direkte sprog. Glittede brochurer og reklamefloskler er bare i vejen for brugerne. De vil have svar p┬ deres sp»rgsm┬l. Men af og til vil de gerne h»re en historie, som fort╩ller dem noget nyt. De er p┬ nettet, fordi de s»ger noget specielt. M┬ske ved de ikke endnu, hvad det er.
  3. Samtaler betyder to-vejs kommunikation. Det er fint, n┬r brugerne sender e-mails, fordi de har l╩st vores sider. Og nu vil de vide mere.

    Debatfora har et stort publikum. De er gode, n┬r man vil ind og blande sig i debatten. Men debatten kan nemt blive afsporet. Lige som p┬ markedspladsen kan man ikke styre, hvem der blander sig i debatten.
  4. Samtaler kan faktisk ogs┬ betyde brugerstyring. Hypertekst og s»gemuligheder g»r det i princippet muligt for brugeren selv at styre samtalen. Det svarer til, at vi har stillet den ideelle r┬dgiver/s╩lger ud p┬ markedspladsen, og at vedkommende svarer p┬ lige netop det, som brugeren sp»rger om.

    Men
    brugere har vidt forskellig navigeringsevne. De avancerede og udholdende brugere skal nok finde det, de s»ger.

    Problemet er de r┬dvilde brugere, som ikke rigtigt ved, hvad de s»ger, og som ikke rigtigt ved, om de er kommet det rigtige sted hen. Den levende s╩lger p┬ den rigtige markedsplads vil opdage disse personer og tilbyde information, der med stor sandsynlighed kan v╩re relevant: "Kender du den nye .... ? M┬ jeg vise dig, hvordan den bruges?

    Alts┬: Vi kan ikke bare sortere varerne alfabetisk og stole p┬, at brugerne selv finder ud af resten. Top-ti produkterne skal frem i udstillingsvinduet.

Andreas Munk-Madsen, 23. juli 2001


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design