Levine m.fl.: "The Cluetrain Manifesto"

FT.com, 2000. ISBN 0-273-65023-8.

Bogen giver den hidtil bedste metafor for nettet:

Metaforen inspirerer til nogle vigtige retningslinier for web design:

  1. Dine sider er lige så tilgængelige som Microsofts. Et klik og brugeren er inde. Men et klik mere og brugeren er ude igen.

    Altså: Folk bevæger sig. De går rundt på markedspladsen. Det gælder om at fastholde de rigtige brugere.
  2. Brug et ærligt og direkte sprog. Glittede brochurer og reklamefloskler er bare i vejen for brugerne. De vil have svar på deres spørgsmål. Men af og til vil de gerne høre en historie, som fortæller dem noget nyt. De er på nettet, fordi de søger noget specielt. Måske ved de ikke endnu, hvad det er.
  3. Samtaler betyder to-vejs kommunikation. Det er fint, når brugerne sender e-mails, fordi de har læst vores sider. Og nu vil de vide mere.

    Debatfora har et stort publikum. De er gode, når man vil ind og blande sig i debatten. Men debatten kan nemt blive afsporet. Lige som på markedspladsen kan man ikke styre, hvem der blander sig i debatten.
  4. Samtaler kan faktisk også betyde brugerstyring. Hypertekst og søgemuligheder gør det i princippet muligt for brugeren selv at styre samtalen. Det svarer til, at vi har stillet den ideelle rådgiver/sælger ud på markedspladsen, og at vedkommende svarer på lige netop det, som brugeren spørger om.

    Men
    brugere har vidt forskellig navigeringsevne. De avancerede og udholdende brugere skal nok finde det, de søger.

    Problemet er de rådvilde brugere, som ikke rigtigt ved, hvad de søger, og som ikke rigtigt ved, om de er kommet det rigtige sted hen. Den levende sælger på den rigtige markedsplads vil opdage disse personer og tilbyde information, der med stor sandsynlighed kan være relevant: "Kender du den nye .... ? Må jeg vise dig, hvordan den bruges?

    Altså: Vi kan ikke bare sortere varerne alfabetisk og stole på, at brugerne selv finder ud af resten. Top-ti produkterne skal frem i udstillingsvinduet.

Andreas Munk-Madsen, 23. juli 2001


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design