Levine m.fl.: "The Cluetrain Manifesto"

FT.com, 2000. ISBN 0-273-65023-8.

Bogen giver den hidtil bedste metafor for nettet:

Forestil dig en gammeldags markedsplads. Folk går rundt mellem boderne og taler med producenterne (ikke kun med forhandlere) og med hinanden.

Hvis du vil have en speciel lerkrukke, så taler du med pottemageren. Om kvalitet, tekniske muligheder og pris. I taler direkte til hinanden i et ærligt, kontant sprog.

På markedet taler du også med venner og bekendte. Om lerkrukker og om alt muligt andet.

Du kommer ikke kun på markedet for at handle, men også for at udveksle nyheder, blive underholdt og diskutere meninger.

Industrialismen afskaffede markedspladsen. Varer, distribution og kommunikation standardiseredes. Standardvarer købes i supermarkeder, standardinformation om varerne fås i tv-reklamer og kulørte tilbudsaviser. Og du snakker slet ikke med producenten. Effektivt, ensartet og middelmådigt.

Nettet genindfører markedspladsen - for dem, der vil tale om noget specielt.

Andreas Munk-Madsen, 9. juli 2001


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design