Levine m.fl.: "The Cluetrain Manifesto"

FT.com, 2000. ISBN 0-273-65023-8.

Bogen giver den hidtil bedste metafor for nettet:

Forestil dig en gammeldags markedsplads. Folk gĀr rundt mellem boderne og taler med producenterne (ikke kun med forhandlere) og med hinanden.

Hvis du vil have en speciel lerkrukke, sĀ taler du med pottemageren. Om kvalitet, tekniske muligheder og pris. I taler direkte til hinanden i et Źrligt, kontant sprog.

PĀ markedet taler du ogsĀ med venner og bekendte. Om lerkrukker og om alt muligt andet.

Du kommer ikke kun pĀ markedet for at handle, men ogsĀ for at udveksle nyheder, blive underholdt og diskutere meninger.

Industrialismen afskaffede markedspladsen. Varer, distribution og kommunikation standardiseredes. Standardvarer kÆbes i supermarkeder, standardinformation om varerne fĀs i tv-reklamer og kulÆrte tilbudsaviser. Og du snakker slet ikke med producenten. Effektivt, ensartet og middelmĀdigt.

Nettet genindfÆrer markedspladsen - for dem, der vil tale om noget specielt.

Andreas Munk-Madsen, 9. juli 2001


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design