Skriv kort og kontant p┬ nettet.

Brug enkle ord.

  1. Pas p┬ sammensatte ord.
    Undg┬ ordsammens╩tninger!
  2. Pas p┬ -else, -inger og -ion.
    N┬r du laver udsagnsord om til navneord bliver teksten sv╩rere at l╩se.
    (Substantivering vanskeligg»r l╩serens tilegnelse af teksten.)
  3. Pas p┬ passiv.
    Teksten g»res upersonlig p┬ den m┬de. Af hvem mon? Forfatteren g»r teksten upersonlig!
  4. Pas p┬ kunne, m┬tte, skulle, ville . . .
    Det burde v╩re nemt at forst┬. Og det er nemt at forst┬.
  5. Pas p┬ forbehold.
    Relativt mange forbehold kan ofte tage noget af tempoet ud af teksten.
    Forbehold tager tempoet ud af teksten. Altid!

M┬lret s╩tningerne.

  1. Begynd med konklusionen.
    L╩seren ved nu, hvad teksten handler om. L╩seren kan selv afg»re, om det er interessant at l╩se detaljerne nede i teksten.
  2. Korte s╩tninger.
    Men hellere mange korte ord, end f┬ lange ord. Vi t╩ller s╩tningens l╩ngde i antal tegn, ikke i antal ord.
  3. Kun ╚t budskab i hver s╩tning.
    Sidepointer skal v╩k eller ud i links eller l╩ngere ned p┬ siden.
  4. Overskrifter, der fanger.
    En l╩ser, der skimmer, l╩ser kun et udpluk af s╩tninger. Hj╩lp l╩seren med valget.

Vis engagement.

  1. Udtryk holdninger.
    Web-tekst er fagprosa, der beskriver kendsgerninger. Men l╩seren m┬ godt ane, at der er et menneske bag teksten. S┬ du m┬ gerne udtrykke holdninger.
    Égte og ╩rlige holdninger. Ikke bare triviel pynt. Der skal v╩re nogen, der mener eller g»r det modsatte.
  2. Ordenes bibetydning.
    V╩lg positive ord. Overdreven brug af negative ord virker katastrofalt deprimerende.
    Ordvalget r»ber et tilh»rsforhold. Ovenfor talte jeg om antallet af tegn i en s╩tning. Jeg kunne have brugt karakterer eller bogstaver i stedet.
    Budskabet havde v╩ret det samme; men jeg havde signaleret et andet fagligt tilh»rsforhold.

Andreas Munk-Madsen, 3. september 2001

P.S. Denne tekst er inspireret af Carsten Lynge: "L╩r at skrive bedre reklametekster", Forlaget Grafisk Litteratur, 1989.


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design