Om David Siegel: "Creating Killer Web Sites".

Hayden Books, 1997. ISBN 1-56830-433-1.

Det er en velskrevet og flot redigeret bog, som jeg er meget uenig med.

PUSH 1. Siegel vil have total kontrol over brugernes navigering.

Han taler blandt andet om indgangs- og udgangstunneller. Det er i direkte modstrid med nettets hypertekst struktur. Giv brugerne links og lad dem selv surfe rundt.

PUSH 2. Siegel vil have total kontrol over layout.

Dette er tryksagdesignerens dr»m. Men der sidder en halv milliard brugere derude med vidt forskellige sk╩rme, operativsystemer og browsere. Og hvem ved, hvilken st»rrrelse vindue, de ser vores sider i. Og hvis teknikken er ╩ndret om et ┬r, skal vi ogs┬ huske at opdatere vores gode gamle sider.

PUSH 3. Siegel opfatter nettet som en tryksag.

Han hader blanke linier, bullets og vandrette streger. 500 ┬rs typografiske erfaringer er relevante. Men det er 30 ┬rs erfaringer med sk╩rmlayout ogs┬. En sk╩rm er ikke et stykke papir eller en bog. Hvem gider fordybe sig foran sk╩rmen? Overskuelighed vinder over ╩stetik.

PUSH 4. Siegel kalder "free stuff" for "Fish Food".

Alts┬ alt det gratis materiale, der skal lokke husarerne ind, og f┬ dem til komme igen. Det er ╩rlig snak, men nedladende. Hvem gider ╩de madding? Og omvendt: Hvilken interesse har jeg som web site ejer i al den torsketrafik? Jeg vil have kvalitetssurfere. Brugere der interesserer sig for det, min web site byder p┬. Alle de, der vil have sportsnyheder, b»rskurser og hvad Siegel ellers foresl┬r som madding, kan da g┬ et andet sted hen.

Andreas Munk-Madsen, 15. maj 2001


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design