Om David Siegel: "Creating Killer Web Sites".

Hayden Books, 1997. ISBN 1-56830-433-1.

Det er en velskrevet og flot redigeret bog, som jeg er meget uenig med.

PUSH 1. Siegel vil have total kontrol over brugernes navigering.

Han taler blandt andet om indgangs- og udgangstunneller. Det er i direkte modstrid med nettets hypertekst struktur. Giv brugerne links og lad dem selv surfe rundt.

PUSH 2. Siegel vil have total kontrol over layout.

Dette er tryksagdesignerens drøm. Men der sidder en halv milliard brugere derude med vidt forskellige skærme, operativsystemer og browsere. Og hvem ved, hvilken størrrelse vindue, de ser vores sider i. Og hvis teknikken er ændret om et år, skal vi også huske at opdatere vores gode gamle sider.

PUSH 3. Siegel opfatter nettet som en tryksag.

Han hader blanke linier, bullets og vandrette streger. 500 års typografiske erfaringer er relevante. Men det er 30 års erfaringer med skærmlayout også. En skærm er ikke et stykke papir eller en bog. Hvem gider fordybe sig foran skærmen? Overskuelighed vinder over æstetik.

PUSH 4. Siegel kalder "free stuff" for "Fish Food".

Altså alt det gratis materiale, der skal lokke husarerne ind, og få dem til komme igen. Det er ærlig snak, men nedladende. Hvem gider æde madding? Og omvendt: Hvilken interesse har jeg som web site ejer i al den torsketrafik? Jeg vil have kvalitetssurfere. Brugere der interesserer sig for det, min web site byder på. Alle de, der vil have sportsnyheder, børskurser og hvad Siegel ellers foreslår som madding, kan da gå et andet sted hen.

Andreas Munk-Madsen, 15. maj 2001


Tilbage til Metodicas hjemmeside -> Web-design